Malo drugačna zelenjava

 
V tem času se na naših zelenjavnih vrtovih najde že vse kar nam srce poželi, vendar lahko z gred poberemo in uporabimo v kuhinji še marsikaj.
Ste že kdaj poskusili liste rdeče pese ali korenčka, kolerabice ali cvetače? Vse to lahko uporabimo, naredimo iz njih prikuhe, še bolje, če jih pojemo surove v solati. Odlični so tudi kot dodatek raznim “smutijem”. Ti deli zelenjave, ki smo jih navajeni zavreči, so zelo bogati z minerali in vitamini. Za korenčkove liste so celo ugotovili, da vsebujejo nekajkrat več beta karotena kot koren. Torej, z njimi namesto na kompost, na krožnik!
 
Plevel je koristen
Na gredicah z gojeno zelenjavo je veliko rastlin, ki jim pravimo plevel in naredimo vse, da jih zatremo. Z besedo plevel je človek poimenoval skupino rastlin, ki jih ne želi imeti na svojih skrbno negovanih okrasnih in zelenjavnih gredah, niti v trati. Ampak ali veste, da marsikatera rastlina, ki jo imenujemo plevel, naredi v vrtu mnogo koristnega, hkrati pa je za nas odlična hrana, mnogokrat bogatejša z vitamini in minerali kot katerakoli gojena zelenjava? 
 
Večina plevelov lahko črpa hranilne snovi iz globokih plasti zemlje, kar za gojene rastline ne velja. Zato pleveli vsebujejo ogromno mineralov. Nekatere rastline imajo sposobnost, da akumulirajo ravno tisti mineral, ki ga v tleh, v katerih uspevajo, primanjkuje. Ko jeseni rastline odmrejo, prekrijejo tla in jih na ta način obogatijo z mineralom, ki ga v tleh primanjkuje. Vse te lastnosti rastlin lahko s pridom izkoristimo v vrtu in plevel uporabimo kot vir hranil. Pomešamo jih med zastirko, iz njih pripravljamo pripravke za gnojenje in zaščito rastlin pred boleznimi in škodljivci.
Tako lahko marsikatero rastlino, ki je do zdaj nismo marali v vrtu, uporabimo kot vir hranil za naše gojene rastline hkrati pa jih je večina tudi užitnih.
 
Plevel je užiten
Te samonikle rastline so tako bogate z minerali in vitamini, da jih le redko katera gojena zelenjava prekaša. Zgodaj spomladi, ko še čakamo na prvo solato, se navadna zvezdica, ki je stalnica naših vrtov, že lepo razraste. Poskusimo jo v solati ali kasneje, ko je že večja, pripravljeno kot špinačo. Malo kasneje, v maju, ko se na vrtu že lepo razraščata tudi paprika in paradižnik, pride na svoj račun ščir. Še vejicati rogovilček, ki je odličen vir železa, naj omenimo na tem mestu. Oba lahko uporabimo tako v solati kot dušena.
 

Navadni tolščak ali portulak

 
portulak ali navadni tolščak

Ravno v tem času pa se je na gredicah že pošteno razbohotil navadni tolščak ali portulak (Portulaca oleracea), še posebej tam, kjer niste poskrbeli za zastirko.

Gotovo ste tudi vi stresli nanj že veliko jeze. Pa nikar tako. Ta pritlehno rastoča rastlina s svojimi mesnatimi stebli obraščenimi z drobnimi lističi je tako okusna in bogata z minerali in vitamini, da jo je škoda metati na kompost. 

 
Navadni tolščak je zelo močan antioksidant – vsebuje antioksidant glutation, vitamine A, C, E in betakaroten ter minerale kalij, kalcij, magnezij in železo. Po nekaterih virih naj bi vseboval več maščob omega – 3 kot ga je v ribah!
Rastlina rahlo kiselkastega okusa je vsestransko uporabna. Odličen je za pohrustat kar tako, kot tudi dodatek v solati, malo podušen z dodatkom česna in oljčnega olja, za osvežitev v sendvičih, konzerviran v olju ali v kisu kot kisle kumarice, pripravljen kot pesto in še in še. 
 
portulakportulak
 Kiselkasta osvežitev V solati z radičem

 

portulakportulak
Portulak v ponvi in samo nekaj minut kasneje... ...na krožniku kot okusna priloga s česnom in sojino smetano
 
 portulak
Portulak kot hrustljavi dodatek
 
Ga še zmeraj ne marate v vrtu?
Ko spremenimo svoje navade in miselnost, bodo postali naši vrtovi čudoviti vir neizmernega bogastva lepote in uporabnosti.
 
 
Objavljeno na www.utrinek.si, julij 2013